En ny rapport från tankesmedjan Futurion visar att svenskar förväntar sig att AI kommer att förvärra nästan allt. De två områden där svenskar är mest pessimistiska kring AI:s påverkan är desinformation och arbetslöshet.

Rapporten baseras på data insamlad från 2013 personer via webbenkäter och visar att oron för att AI kommer att förstärka arbetslösheten är mer utbredd bland svenskarna än i andra länder.

En av få positiva aspekter som nämns är sjukvården, där svenskar tror att AI kommer bidra positivt.

Vad innebär detta för svensk vård? Det kan vara viktigt att öka medvetandet om de positiva aspekterna av AI inom sjukvården och att utbilda vårdpersonal om hur AI kan användas för att förbättra patientvården.