Elon Musks AI-chatbot Grok har visat sig vara mindre framgångsrik än väntat. Enligt en rapport från Reuters användes Grok endast i tre fall av den amerikanska regeringen under förra året, och då främst för grundläggande uppgifter som dokumentutkast och sociala medierhantering.

Detta trots att Musk själv framhåller Grok som en viktig del av sitt företag xAI, som kan bli en del av den största börsnoteringen i historien.

Den låga användningen av Grok väcker frågor om dess potential och om den kan leva upp till de höga förväntningarna.

Vad innebär detta för svensk vård? Det visar på vikten av att noggrant utvärdera och testa nya AI-lösningar innan de införs i vården, för att säkerställa att de faktiskt kan bidra till förbättrad patientvård och effektivitet.