StandIN-projektet syftar till att stärka framtidens vård och omsorg genom att framarbeta underlag för att fastställa ramverk för standarder.
Ett projekt som inkluderar företag, myndigheter, landsting/regioner, SKL, högskolor och universitet.
Bakgrunden till StandIN-projektet, som inleddes i slutet av förra året på initiativ av Anders Lönnberg, nationell samordnare för life science, är att det finns en strävan att öka digitaliseringen inom hälso- och sjukvård från regeringens sida.
−Det finns stora vinster med att öka hastigheten i informationsöverföringen mellan olika organisationer. Genom att föreslå ett ramverk av standarder och riktlinjer förbättras situationen för vård och omsorg, eHälsoindustrin och forskningen i landet, säger Johan Lidén, styrgruppsordförande i StandIN-projektet och affärsutvecklingschef för Norden på Intel Health and Life Sciences.
Öka informationsutbytet
Projektet finansieras av Vinnovas strategiska innovationsprogram Medtech4Health med branschorganisationen Swedish Medtech som projektägare. Den första fasen av projektet som avslutades den 17 juni har fokuserats kring hur man ska kunna öka informationsutbytet mellan olika vårdinformationssystem på ett tidseffektivt och besparande sätt.
Projektgruppen har bestått av representanter för företag som är verksamma i Sverige.
−Projektet har gått genom cirka 70 olika standarder för att komma fram till vilka standarder som kan vara aktuella för svensk sjukvård. StandIN bedömer att det är 18 internationella standarder som uppfyller kraven enligt projektdirektivet. StandIN ger dock inga direkta rekommendationer utan vårt uppdrag är att redovisa möjligheter att forma framtidens vårdinformationssystem med verksamhetens villkor och behov som utgångspunkt, säger Johan Lidén.
Intensivt och komplext
Hilkka Linnarsson, projektledare för StandIN och senior projektledare på Meditude, beskriver StandIN-projektet som mycket intensivt, inte minst med tanke på att 3R, som består av Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne, samt SUSSA, som utgörs av landstingen i Västerbotten, Västernorrland, Örebro, Sörmland och Blekinge, ville skynda på processen inför sina upphandlingar av vårdinformationssystem.
−Tidsplanen kortades därför ner två månader och under de fem månader som projektet har pågått har vi lyckats utföra ett arbete som normalt sett tar mycket längre tid i anspråk, säger hon.
Samtidigt tycker hon att det har varit kul att leda ett projekt som hon verkligen brinner för.
−Jag har själv en mångårig bakgrund som sjuksköterska och har kännedom om svårigheterna när informationen inte är tillgänglig när jag behöver den. Genom att underlätta klinisk dokumentation och informationsdelning över organisationsgränser och mellan olika system minimeras risken för missförstånd i kommunikationen, säger Hilkka Linnarsson.
Meditude, vårdens IT-kirurger, är ett konsultföretag med specialistkompetens i ledningsfrågor, verksamhetsutveckling och systemutveckling inom vård och omsorg.
Vi är medlemmar i branschorganisationen för medicinteknik Swedish Medtech och vi har kollektivavtal genom Almega IT&Telekomföretagen.